Kostprijsanalyse

KostprijsanalyseAls ondernemer weet u vaak wel aan te geven welke producten cash genereren.

Belangrijker is het echter om te weten met welke producten dit nu niet zo is. En voor deze producten vervolgens te werken aan een aanpak om de kostprijs van dit product te verbeteren. Zodanig dat ook dit product waarde toevoegt aan uw bedrijfsvoering.

Het kennen van de kostprijs van alle producten en of diensten die uw onderneming aanbiedt en of wil gaan aanbieden, vormt de basis voor elk te nemen besluit in uw bedrijfsvoering!

Voor het bepalen van de kostprijs wordt er een vast stappenplan doorlopen. Dit bestaat o.a. uit:

  • Samen kijken welke financiële informatie er al dan niet beschikbaar is.
  • Samen overleggen over het op de juiste wijze toerekenen van alle bedrijfsmatige kosten aan de producten.
  • Samen de tijdsbesteding bepalen en vertalen naar de geproduceerde producten.

Daarbij mag niet worden onderschat dat het totale gamma van producten en de aanwezige faciliteiten hierop ook van invloed zijn!